Zakelijkedriesprong

Alles over het zakelijk leven en meer!

Wat is SEO?

SEO: je hebt er vast al eens van gehoord. Zeker als je in de marketing werkt is dit een term die je absoluut al eens voorbij hebt moeten horen komen. Maar wat houdt het eigenlijk in en hoe kun je het inzetten voor je onderneming? Hieronder lees je meer over wat SEO precies 

inhoudt.

Waar staat SEO voor?

SEO is de afkorting voor search engine optimization. In het Nederlands is dit zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat je bepaalde werkzaamheden uitvoert waarmee je ervoor probeert te zorgen dat je als bedrijf hoger in de zoekmachines komt te staan, op een organische manier. Organisch ranken houdt in dat je met je website in de zoekmachine staat zonder dat je daarvoor hebt hoeven betalen (behalve misschien voor de werkzaamheden waarmee je dit resultaat behaald hebt). Bij SEA daarentegen betaal je wel voor een hoge positie in de zoekmachine, daarbij koop je namelijk advertenties.

Begin met een zoekwoordenonderzoek

Als je aan de slag gaat met SEO kun je er natuurlijk voor kiezen om zomaar iets te doen. Dit zal je enigszins helpen om hoger in de rankings te komen, maar het is beter om een plan van aanpak te hebben. Om die reden is het goed om eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit kun je zelf doen, maar je kunt ook je SEO uitbesteden en een bedrijf als Brandfirm Online Marketing inschakelen. Door middel van het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek ontdek je welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken om hoger in Google mee te komen. 

On-page en off-page SEO inzetten

SEO bestaat uit meerdere onderdelen. Je kunt je website optimaliseren voor zoekmachines (on-page SEO), maar het is ook mogelijk om off-page SEO in te zetten. Hierbij werk je aan de reputatie van je website door middel van bijvoorbeeld het plaatsen van externe backlinks die naar jouw website verwijzen.