De toegevoegde waarde van voertuigenreclame
Dagelijks zijn er in Nederland vele duizenden auto’s op de weg te vinden. En als je door het winkelcentrum of een woonwijk loopt zie je ook overal auto’s geparkeerd staan. Kortom, je ziet per dag enorm veel voertuigen. Daardoor is voertuigenreclame een ideaal middel om de reclameboodschap van je bedrijf bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.
Maar… doordat de aandachtsspanne voor voertuigreclame in veel gevallen slechts enkele seconden bedraagt, is het belangrijk dat je reclameboodschap snel ‘binnenkomt’ bij je doelgroep en dat ze de gewenste actie nemen. Hoe je dat doet leren we je in dit artikel.
De basis van voertuigenreclame: de aandacht trekken
Doordat mensen op een dag veel auto’s zien, is het belangrijk om in eerste instantie de aandacht van je doelgroep te trekken zodat ze je boodschap gaan lezen. Het trekken van de aandacht kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld met een opvallende afbeelding of een pijl die naar je boodschap wijst. Wat ook goed werkt is een foto van een persoon die naar jouw boodschap kijkt.
Er is echter wel een valkuil waarmee je rekening houden als je de aandacht trekt, en dat is dat je niet moet overdrijven met het aantal afbeeldingen, foto’s of vormen die je gebruikt. Doe je dat wel, dan creëer je het tegenovergestelde en trekt je juist niet de aandacht van je doelgroep. Dat komt doordat de visuele elementen die de aandacht moeten trekken dan niet meer opvallen.
De hoeveelheid tekst
Tekst is nodig om een boodschap te verduidelijken en om bijvoorbeeld contactgegevens mee te communiceren. Echter, veel tekst zorgt ervoor dat je doelgroep de boodschap mogelijk niet kan uitlezen, omdat het contactmoment met voertuigreclame zo kort is.
Dus probeer je boodschap in één zin samen te vatten en alleen contactgegevens te tonen die echt van belang zijn om contact met je op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld een websiteadres, een bedrijfsnaam en een telefoonnummer. Sociaal media accounts, Kvk-nummers, adres etc. zijn niet relevant om op je voertuig te communiceren.
De juiste vorm van autoreclame kiezen
wanneer je ZZP’er bent en bijvoorbeeld een praktijk aan huis hebt, dan kan het volstaan om met voertuigenreclame in een vorm van magneetplaten te werken. Magneetplaten zijn relatief goedkoop, maar voor een klein bedrijf vaak voldoende om als voertuigreclame in te zetten.
Het grote voordeel van magneetplaten is bovendien dat je ze eenvoudig kunt vervangen voor een andere boodschap en dat je ze kunt verwijderen op het moment dat je even geen reclame wil maken voor je bedrijf. Bijvoorbeeld als je op vakantie bent.
Voor de wat grotere bedrijven is autobestickering de meest gangbare vorm van voertuigenreclame. Hierbij wordt een gedeelte van de auto bestickerd. Het grote voordeel ten opzichte van magneetplaten is dat je met autobestickering een grotere boodschap kunt laten maken en dat je veel meer vrijheid hebt met een vorm van je boodschap. Magneetplaten hebben immers in de meeste gevallen een rechthoekige vorm.
Wanneer je de volledige auto in je huisstijl wilt omtoveren is carwrapping een goede keus. Het is van belang dat je alleen voor carwrapping kiest als je boodschap niet te druk wordt. Anders kun je beter voor autobestickering kiezen.
Specialist in voertuigreclame
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er nogal wat aandachtspunten waarmee je rekening moet houden als het om voertuigreclame gaat. Het is dan ook niet voor niets dat er bedrijven zijn die zich hebben gespecialiseerd in voertuigreclame. Ga dus niet zelf lopen hannesen en schakel een specialist in voertuigreclame in om de reclame voor je uit te werken en te monteren.